Sosiaali-ja terveysuudistusta on yritetty saada kokoon yli viisitoista vuotta. Sitä ovat tehneen useat hallitukset, milloin parlamentaarisesti tai yksinään. Aina se on kaatunut johonkin, yleisimmin perustuslakivaliokuntaan. Perustuslakivaliokunta on Suomen ylin perustuslain tulkitsija. Kataisen hallituksen aikana yritettiin tehdä kuntauudistus ja sote uudistus yhtä aikaa, kuntauudistus edellä. Pyrittiin luomaan isojen kaupunkien harteille sote järjestelmä. Perustuslakivaliokunta hylkäsi hallituksen esityksen. Loppujen lopuksi hallituskauden loppupuolella yritettiin jopa parlamentaarisesti järjestää sotea viiden erityisvastuualeen varaan. Päätäntävalta ja rahoitus muodostui kuitenkin ongelmaksi. Päätäntävalta olisi lähtenyt liian kauas kuntalaisista.
Nykyinen Sipilän hallitus on linjannut, että sosiaali- ja terveyden huollon järjestäjät vähenevät 190 vastuuviranomaisesta 18 itsehallintoalueeseen, joista 3 itsehallintoaluetta järjestää soten yhteistyössä naapuri maakunnan kanssa. Hallitus on linjannut, että se on vetänyt ruksin kuntarahoitukselle. Todennäköisimmin valtio kerää pääasiallisesti veroja yhteiseen kassaan sekä itsehallinto alueet saavat verotusoikeuden. Hallitus tekee myös soten rinnalla aluehallinto uudistuksen. Itsehallinto alueiden järjestämisvastuulleen kuuluvut sosiaalityö, kuten toimeentulotuki ja lastensuojelutyö. Terveyspalvelut ovat olennainen osa kokonaisuutta sekä palo-ja pelastustoimi.
Vahvemmat hartiat jaksavat kantaa tulevaisuudessa haasteet, jotka tulevat vastaan. Näillä toimilla saadaan 3 miljardin säästötavoite kasaan, joka syntyy kustannusten nousun hillitsemisellä 0,9 prosenttiin. On hyvä, että itsehallintoalueet saavat laajan oikeuden järjestää asiat parhaalla mahdollisella tavalla. Viiden vuoden välein raportoivat valtiolle kestääkö taloudelliset resurssit jatkossa järjestää yksin vai täytyykö sulauttaa soten järjestämisvastuu yhteen toisen maakunnan kanssa.
Hallitusta on kritisoitu voimakkaasti, koska ei suostunut valmistelemaan parlamentaarisesti järjestämislakia. Hallitus on kaikesta kritiikistä huolimatta hyvin toimintakykyinen ja valmis viemään sote uudistus loppuun asti.
Uudistuksessa otetaan tavallinen ihminen huomioon. Pyritään saamaan katkeamaton hoitoketju, joka tuo säästöjä, mutta myöskin potilaalle parempaa ja laadukkaampaa palvelua.
Suomen maa on kuitenkin kaikesta huolimatta vielä hyvinvointovaltio, eihän me voida jättää ketään omanonnensa nojaan. Syitä on monia, miksi joku syrjäytyy yhteiskunnasta.
Vähän aihetta sivuten:
Erästä suurta profeettaa lainatakseni:
”Alkoholi,tupakka ja huumeperäisten sairauksien kärsijöille näyttäisin Google mapsista missä on Terveystalo tai Mehiläinen. Olkaa hyvä, sinne vaan jos rahat riittää”.
Puliukkojen, sosiaalitapausten sekä muutenvaan asennevammaisten höösääminen vie tämän maan perusterveydenhuollon totaaliseen kadotukseen. Lisäksi, julkisen sektorin yksiköitä voisi laittaa jossakin määrin tulosvastuulliseksi. Alkaa sitten asiakaspalvelijoitakin työnteko kiinnostamaan. Nimimerkillä: olen useampaan otteeseen keskeyttänyt asiakaspalvelijan pasianssin tai juoruhetken.
Onneksi julkinen sektori alkaa pikkuhiljaa kuitenkin muuntautumaan siihen suuntaan, että siellä ei olla pelkästään ”suojatöissä”. Kate- ja tulospaineet iskevät ainakin jossain määrin jokaiseen soppeen. Yliopistollisia sairaaloita tosin ei auta muuta kuin kiittää. Olen saanut aina erittäin hyvää ja asiantuntevaa palvelua.
Aamen.